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Ausstellungseröffnung + Film | Wake up calls for my ancestors

28. Oktober 20:00 - 22:00

20:00 h Ethnographic Gaze

Film Screening : "Indiens steinerne Wunder" (1934)
Mit Tanya Talwar und Johanna Függer-Vagts (Institut für Kunst- und Bildgeschichte)

20:30 h - 22:00 h Artist Walk und Ausstellungseröffnung
Mit Rajyashri Goody, Kirtika Kain, Sajan Mani und Upendranath T R

Koloniale Archive in verschiedenen Museen und Institutionen in ganz Europa erzeugen vielfältige Diskurse in Bezug auf Geschichte, Erinnerung, Archivierung, Kunst und die Authentizität der kolonisierten Nationen. "Wake up calls for my Ancestors" ist ein langfristiges, kritisches künstlerisch-archivarisches Projekt, das den stummen Stimmen der Dalit und anderer archivierter subalterner Subjekte, die als bloße Fotografien angeeignet, ausgestellt, zugänglich gemacht, bearbeitet und verbreitet werden, eine aktive Stimme verleiht. Der Künstler Sajan Mani hat einen interdisziplinären Dialog über die Sammlung südindischer Fotografien im Ethnologischen Museum Berlin begonnen, zu dem er drei Künstler*innen und drei Wissenschaftler*innen eingeladen hat, um die eurozentrischen Archivierungspraktiken kritisch zu hinterfragen. Im Rahmen des Projekts finden interne Workshops, Forschungsarbeiten, Installationen, Performances, Filme, Fotografien, Podiumsdiskussionen, Interaktionen und experimentelle Kooperationen statt, um einen bewussten Gegenpol zur Genauigkeit der kolonialen Fotografie zu setzen. Auf der Suche nach einem Raum und einer Geschichte von unten stellt "Wake up calls for my Ancestors" die weithin akzeptierte postkoloniale Methodik in Frage, die sich mit der großen Nation auf Kosten kleinerer Orte wie Keralam beschäftigt. Die Möglichkeit einer alltäglichen Raumzeit, die sowohl menschliche als auch nicht-menschliche Akteur*innen für eine mitfühlende planetarische Gerechtigkeit miteinander verbinden kann, orientiert diese Untersuchung sowohl an futuristischen als auch historischen Denkformen.

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Von 17:00 - 19:00 findet vorab eine Paneldiskussion im Centre for Anthropological Research on Museums and Heritage (Institut für Europäische Ethnologie, Møhrenstraße 40/41, 10117 Berlin) statt.

Keynote Dr.P Sanal Mohan
“Irrepressible images of History”

Präsentationen
Dr. Vinil Paul
"Lives, Ecology, and Visual Representation of Dalits in Colonial Southwest India"
Antony George Koothanady
"Jetztzeit Memory and Colonial Photography: Unarchiving Kerala"
Habiba Insaf "Collecting India for Berlin Museums"
Moderation : Gajendran Ayyathurai

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Participating Artists

Kirtika Kain (b.1990) examines caste and identity through her powerful works of art. This exploration of caste through her artwork speaks to her experiences with caste as a woman raised in Sydney, Australia. Though raised physically outside the Indian caste system, her art practice connects her Dalit body to an ancient Dalit presence through materials like cow dung, sindoor, human hair, charcoal, gold and tar, reclaiming their traditional religiosity as her own. The quality of silence and sacredness that these materials uphold are central in her work.
Through diverse alchemical and experimental printmaking processes, Kain attempts to transform these everyday materials into aesthetic object of value; thus, re-defining and re-imagining a personal and collective narrative.

Rajyashri Goody is from Pune, India. She attempts to decode and make visible instances of everyday power and resistance within Dalit communities in India through writing, ceramics, photography, and sculptural works made with paper and found objects. She is currently an artist-in-residence at the Rijksakademie Van Beeldende Kunsten, Amsterdam. She completed her BA in Sociology at Fergusson College in Pune in 2011, and an MA in Visual Anthropology at the Granada Centre for Visual Anthropology at the University of Manchester, England in 2013. Goody's art practice is informed by her background in the social sciences as well as her Dalit roots. Through the use of various mediums, including writing, ceramics, photography, video, and sculptural works made with found objects and food items, she attempts to decode and make visible instances of everyday power and resistance within Dalit communities in India.

Upendranath T R is a Kochi based post-conceptual artist, whose extraordinary artistic journey has many vectors, as a spectrum of mutually enriching art-making processes. Stampographic pattern-making on paper, anthropomorphic montages with discarded glossy magazine pages, hand cut-out collages with home décor wallpapers on mixedmedia surfaced on paper, stenciling, DIY aesthetic of assemblages with disused house-hold objects, Xerox montages with candid photography of the everyday and intimate people and places or social experiments on social media platforms such as quirky self-referential digital photo-montages derived from Hollywood motion picture stills are some of the vectors in the multi-layered and extremely rich artistic process of Upendranath T R. The painting series Fluid Transcode can be seen as a transfer or a convergence of different processes, which is taken forward from his mixed media on paper that comprised of scribbling with pen and ink, sponging patterns with foam seals and roller painting with acrylic, which are his daily rituals or his life in studio as a prayer.

Sajan Mani is an interdisciplinary artist hailing from a family of rubber tappers in a remote village in the northern part of Keralam, South India. His work voices the issues of marginalized and oppressed peoples of India, via the “Black Dalit body” of the artist. Mani’s performance practice insists upon embodied presence, confronting pain, shame, fear, and power. His personal tryst with his body as a meeting point of history and present opens onto “body” as socio-political metaphor.
Several of Mani’s performances employ the element of water to address ecological issues particularly related to the backwaters of Kerala, as well as to the common theme of migration. His recent works consider the correspondence between animals and humans, and the politics of space from the perspective of an indigenous cosmology. Unlearning Lessons from my Father (2018), made with the support of the Asia Art Archive, excavates the artist’s biography in relation to colonial history, botany, and material relations.

Sajan was the first Indian to be awarded the Berlin Art Prize in 2021. He has participated in international biennales, festivals, exhibitions and residencies, including The INHABIT, Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, DE (2022), Galerie Leonard & Bina Ellen Art Gallery, Concordia University, CA (2021-22) Lokame Tharavadu Kochi Biennale Foundation, IN (2021), Times Art Center Berlin, DE (2021) Nome Gallery, Berlin (2021) CODA Oslo International Dance Festival, No (2019); Ord & Bild, SE (2019); India Art Fair (2019); “Specters of Communism”, Haus der Kunst, Munich (2017); Dhaka Art Summit, Bangladesh (2016); Kampala Art Biennale, Uganda (2016); Kolkata International Performance Arts Festival (2014–16); and Vancouver Biennale, CA (2014). In 2022 he was awarded the Prince Claus Mentorship Award and Breakthrough Artist of The Year from Hello India Art Awards. Between 2019 – 2022 he received an artistic research grant from the Berlin Senate, Fine Arts Scholarship from Braunschweig Projects, and the Akademie Schloss Solitude Fellowship, Germany.

Mit großzügiger Unterstützung der Berliner Senatsverwaltung für Kultur und Europa

Weitere Unterstützer*innen : Oyoun, Speaking to Ancestors, CARMAH, STIFTUNG KUNSTFONDS and PATHAAL : SPACE FROM BELOW

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Details

Datum:
28. Oktober
Zeit:
20:00 - 22:00
Veranstaltungskategorien:
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Veranstaltungsort

Oyoun
Lucy-Lameck-Staße 32
Berlin, 12049 Deutschland
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Veranstalter

Oyoun